Leo Vegas Analys Mars 2016leo vegas aktie analys

Leo Vegas grundades år 2011 av entreprenörerna Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericson med målsättningen att skapa den främsta spelupplevelsen på mobila enheter. Idag är Leo Vegas ”Sveriges mobilcasino” och är påväg att bli ”King of Mobile Casino” i Storbritannien. Leo Vegas erbjuder självklart casinospel både via dator och mobila enheter men det är främst inriktningen på mobilcasino som gör bolaget och produkten unik. Leo Vegas är ett så kallat ”mobile first” casino vilket innebär att det är utvecklat för att framförallt passa för spel på mobiler och surfplattor. Idag finns över 450 slots och casinospel tillgängliga i mobilen hos Leo Vegas. Bolaget har över 200 anställda med kontor i Sverige och på Malta. Mellan den 7 mars 2016 och 15 mars 2016 har du möjlighet att teckna aktier i Leo Vegas till en teckningskurs på 28 kr till 32 kr. Aktien kommer därefter att handlas på börsen på First North listan från och med den 21 mars 2016. Läs hela Leo Vegas prospekt här. Vi ska i denna analys försöka oss på att ge en rekommendation om det är läge att teckna Leo Vegas aktie enligt teckningserbjudandet ovan. Vi ska också försöka oss på att ge en riktkurs för Leo Vegas aktie för 2016.

Leo Vegas Marknader och Marknadsföring

Sverige och Norden är Leo Vegas största marknader. Enligt prospektet så kommer 69% av intäkterna från Norden. Sedan i slutet av 2013 har Leo Vegas verkat i Storbritannien och bolaget fick även en licens för denna marknad 2014. Intäkterna från Storbritannien står idag för 18% och det är här bolaget tror att det finns stor potential. I prospektet inför börsnoteringen skriver bolaget att de känner igen samma mönster som när Leo Vegas lanserades på den svenska marknaden. Storbritannien som är världens största marknad för spel på internet har därmed stor potential att växa. Övriga Europa står för 6% av intäkterna och Övriga Världen för 7 % av intäkterna.

Det är viktigt att veta att Leo Vegas lägger 52-55% av sina intäkter på marknadsföringskostnader. Bolaget skulle avsevärt kunna sänka sina kostnader och höja marginalen men bedömer att det är strategist rätt att fortsätta investera i tillväxt, vilket vi håller med om. Under 2014 och 2015 växte Leo Vegas med mer än 120 % per år. Det är imponerande. Långsiktigt har Leo Vegas en målsättning att ha minst 15 % i marginal. Den expansiva tillväxtstrategin lär fortsätta ett par år till. Men målsättningen är att Leo Vegas ska omsätta 2820 MSEK med 15% marginal år 2018.

I Norden och Storbritannien bedrivs som ni förstår massiv marknadsföring. I Storbritannien som är en reglerad marknad finns det fler marknadsföringskanaler. I Sverige är det till exempel inte lagligt att annonsera spel om pengar på Facebook och Google Adwords. I Storbritannien kan bolaget använda sig av dessa och betydligt många fler marknadsföringskanaler än vad de kan göra i Sverige. Eftersom marknadsföring är en såpass viktig del för Leo Vegas beskriver vi de olika marknadsföringsstrategierna kort nedan.

Bolaget delar in sin marknadsföring i följande segment

Traditionell marknadsföring i TV, tidningar och olika typer av event. Dessa är främst för varumärkesbyggnad men det går att mäta aktivitet på hemsidan i samband med denna typ av marknadsföring vilket gör det till viss del möjlig att mäta och på så sätt effektivisera.

Direktdigitalmarknadsföring innebär marknadsföring direkt på till exempel Facebook, YouTube, Aftonbladet eller Google Adwords. Här arbetar Leo Vegas på ett systematiskt sätt med att effektivisera sin marknadsföring. Eftersom det oftast är lätt att mäta effekten av olika insatser är det lättare att snabbt förstå vilken typ av marknadsföring som ger bra utslag.

Affiliatemarknadsföring innebär att marknadsföringspartners som marknadsför Leo Vegas får antingen en klumpsumma för varje ny rekryterad spelare eller en andel av de intäkterna som de av samarbetspartners rekryterade spelare genererar.

Experimentell marknadsföring är obeprövade marknadsföringsstrategier. Här lägger Leo Vegas sin lägsta andel av marknadsföringsbudgeten men detta är ändå en väldigt viktig del av verksamhet. Många av de projekt som tidigare har varit experimentella används nu i stor skala.

De nordiska länderna och Storbritannien har varsin landschef för marknadsföringen. Varje marknad är enligt Leo Vegas lokal så här arbetar bolaget i landsspecifika team. I övriga länder arbetar Leo Vegas främst med affiliatemarknadsföring men kommer att på sikt att intensifiera marknadsföringen även på andra marknader.

leo vegas börsnotering teckningserbjudande

Leo Vegas Produkt

Leo Vegas har den absolut bästa produkten för casino i mobilen. Konkurrenterna kommer närmare men Leo Vegas är fortfarande det klart bättre alternativet enligt oss. De har även ett överlägset spelutbud på 650 spel från 30 olika spelutvecklare varav hela 450 av dem går att spela i mobilen. Vill du läsa mer om Leo Vegas casino kan du läsa vår Leo Vegas casino recension.

Ett tips är att själv testa Leo Vegas innan du gör en investering. Just nu kan du öppna konto gratis och få 20 gratisspel utan krav på insättning. Använd dina 20 gratisspel direkt efter registrering med chans att vinna riktiga pengar. Det enda du behöver göra är att öppna ett konto genom att klicka på ”Hämta Bonus!” knappen nedan.

Leo Vegas Sport och Odds

Under det andra kvartalen 2016 planerar Leo Vegas att lansera sportspel. Genom detta förväntas bolaget att öka sina intäkter. Sportspel ger också möjlighet till nya marknadsföringskanaler vilket kanske är ännu viktigare för Leo Vegas. Sportspel kommer att levereras av svenska Kambi. Att lansera sportspel innan de stora sportevenemangen i sommar bör vara en mycket bra strategi. Det är främst vid stora sportevent som spelare på sport och odds är benägna att byta från ett spelbolag till ett annat. I sommar är det både EM i fotboll och OS så tajmingen är perfekt om de lyckas leverera produkten i tid.

Ekonomi

Leo Vegas har en mycket god ekonomi med en stor kassa. Innan börsintroduktionen har bolaget cirka 213 MSEK i likvida medel och efter börsintroduktionen har bolaget 335 MSEK i likvida medel. Det är svårt att göra vår vanliga analys där vi sätter riktkurs med hjälp av förväntad omsättning och lönsamhet. Detta på grund av att Leo Vegas inte kommer att tjäna så mycket pengar förrän om några år. Bolagets främsta fokus idag är att öka omsättningen och ta marknadsandelar. Uppnår Leo Vegas med sin målsättning att omsätta 2820 MSEK med 15 % marginal 2018 så ger det en riktkurs på mellan 85-95kr med ett PE-tal på 20. Tillväxten under de senaste två åren har varit på mer än 120% per år. I våra estimat sätter vi cirka 50% tillväxt och 8,5% marginal. Vi inser dock att det finns stora möjligheter att bolaget kommer att växa snabbare än 50% men då kommer inte marginalen försämras avsevärt. Tillväxten i LeoVegas är till stor del beroende på hur mycket de lägger i marknadsföring. I våra estimat nedan räknar vi i SEK och har räknad med växlingskursen €1 = 9,4 SEK.

Målkurs för Leo Vegas aktie 2016

Omsättning och resultat 2015
Q4 omsättning 245 MSEK
Omsättning 2015: 778 MSEK
Rörelseresultat 2015: 4 MSEK

Omsättning och resultat för 2016 i MSEK (antagande ca 50% tillväxt och 8,5% i marginal)
Q1 265 20
Q2 285 25
Q3 305 25
Q4 325 30
Omsättning: 1180 MSEK
Rörelseresultat: 100 MSEK

Börsvärde vid PE = 25
25*100 = 2500 MSEK (samt likvida medel på ca 445 MSEK)
Antal aktier = 100 miljoner

Målkurs 2016: 2500/100 = 25 kr

Målkurs 2016 med kassa: 2945/100 = 29,5 kr

Målsättning för Leo Vegas aktie 2018 med 15% marginal

Omsättning 2820 MSEK
Resultat 423 MSEK
Börsvärde vid PE = 20
20*423 = 8460 MSEK (samt likvida medel på ca 1000 MSEK)
Antal aktier = 100 miljoner

Målkurs 2018: 8460/100 = 84,6 kr

Målkurs 2018 med kassa: 9460/100 = 94,6 kr

Leo Vegas Analys – Slutord

Leo Vegas är ett bolag som växer oerhört starkt. Produkten är fantastisk och det finns ytterligare stor potential, framförallt i Storbritannien men även på nya marknader. Bolaget har växt från 0 till 800 miljoner i omsättning på bara fem år, hela tiden med lönsamhet. Det är dock svårt att avgöra värderingen på Leo Vegas. Klarar bolaget att fortsätta växa med otroliga 120% per år så tycker vi definitivt att det är köpläge. Vid en tillväxt runt 50% kanske det finns andra spelbolag som har större potential under de närmsta åren. Bolaget omsätter till exempel inte mycket mer än Mr Green eller Cherry men värderas betydligt högre. Den som tror att Leo Vegas unikt positionerade produkt inom mobilcasino kommer att fortsätta växa otroligt snabbt så är det köpläge. Når bolaget upp till sitt mål att omsätta 2820 MSEK med 15 % marginal 2018 så skulle det som sagt innebära en målkurs på 85-95 kr. Det ger en årlig avkastning på drygt 60% vilket skulle vara fantastiskt. Vi tycker att Leo Vegas är rimligt värderad runt 25-35 kr vid börsnoteringen. Vi kommer ändå att teckna en liten post i aktien på grund av det stora intresset vilken bör innebära att aktien initialt kommer att stiga i värde. Vi tror att det går att sälja aktien för runt 35 kr den 21 mars och kommer att köpa fler aktier om den sjunker till under 25 kr.

Vår rekommendation är att teckna Leo Vegas.

Publicerad 2016-03-05


VIKTIG INFORMATION FRÅN CASINOINTERNET.SE
Innehållet i denna text får fritt kopieras under förutsättning att det även inkluderas en klickbar länk till denna webbplats. Vi vill även upplysa om att placeringar med värdepapper alltid innebär en risk. Läsaren av denna analys uppmanas därför att på egen hand kritiskt analysera och granska bolaget innan en investering görs.
Intresserad av spelaktier? Läs mer om svenska spelaktier här.

 

joe satriani leo vegas

Casino Internet stödjer Ansvarsfullt Spelande.

vi stödjer ansvarsfullt spelande och spelberoendes riksförbund

Copyright © 2016 - CasinoInternet.se - Alla rättigheter förbehålls.
Vill du få 511 Free Spins utan insättning?

Vill du få 511 Free Spins utan insättning?

Fyll i din e-post och ta emot 511 Free Spins helt gratis!

Klart! Vänligen kontrollera din skräppost om du inte mottagit något utskick.